European Fashion Alliance - European Fashion Status
Je veľmi dôležité, aby sa do prieskumu zapojil aj slovenský módny priemysel, pretože aj na stave a potrebách nášho trhu v prieskume záleží. Prieskum „Status European Fashion" je iniciatívou European Fashion Alliance.
Pozývame vás, aby ste sa zúčastnili dôležitého prieskumu „Stav európskej módy“. Ten je iniciatívou Európskej módnej aliancie (EFA), ktorej členom je aj Slovak Fashion Council. Prieskum je dostupný na webe European Fashion Alliance tu: https://www.europeanfashionalliance.org do 15. septembra 2023. Vyplňte ho, prosím, čím skôr, aby aj slovenský módny priemysel povedal čo najviac o svojich potrebách a výzvach.
Prieskum European Fashion Survey, vedený European Fashion Alliance vedie na Slovensku Slovak Fashion Council aj vďaka podpore Nadácie mesta Bratislavy vrámci programu Rozvoj kapacít organizácií 2023.
Prečo sa do prieskumu zapojiť?
Má veľký zmysel komunikovať naše slovenské lokálne potreby a výzvy, aby sa podporné programy Európskej únie nastavili v prospech aj menších trhov v EÚ, a aby možnosti na rozvoj boli reálne aj pre náš trh. Ak sa neozveme, tvorcovia politík budú pracovať len s údajmi z krajín, ktoré sa do prieskumu zapoja, čo by bolo krátkozraké.
Čo je cieľom prieskumu a od koho chceme počuť?
Cieľom prieskumu je vyzbierať údaje od európskych módnych spoločností, a to najmä malých a stredných podnikov a mikropodnikov, keďže 88 % európskych spoločností v textilnom a odevnom priemysle tvoria mikropodniky (menej ako 10 zamestnancov) a 11 % sú malé a stredné podniky. Našou hlavnou cieľovou skupinou sú európske módne značky a profesionáli (návrhári, predajcovia, výrobcovia, poradcovia atď.).
Ako sa na vyplnenie prieskumu pripraviť?
Odhadujeme, že vyplnenie dotazníka bude trvať približne 20 minút. Dotazník je v angličtine a má 57 otázok. Tie majú rôzne formy, väčšinou si vyberáte z ponúkaných možností. Prieskum je dostupný iba v anglickom jazyku, ale pripravili sme pre vás aj slovenský preklad pre lepšiu orientáciu a rovnako aj podporu pri samotnom vypĺňaní dotazníka. V prípade potreby nás teda neváhajte kontaktovať. Preklad posielame ako PDF tu v prílohe mailu. Účasť na prieskume je viazaná k špecifickej emailovej adrese a vaše vstupy bude potrebné vyplniť prostredníctvom linku priloženého nižšie. V prípade potreby podpory s prekladom vašich odpovedí sme vám k dispozícii.
Načo budú slúžiť získané údaje?
Zozbierané údaje budú spracované Európskou módnou alianciou s cieľom zmapovať súčasný stav módneho priemyslu v EÚ vo vzťahu k nadchádzajúcim požiadavkám Európskej komisie a Európskeho parlamentu s ohľadom na udržateľnosť, inovácie a technológie, ako aj vzdelávanie a výskum. Tieto údaje pomôžu Európskej módnej aliancii vyhodnotiť stav priemyslu a posilniť svoj prínos v oblasti politických odporúčaní a európskych programov. Prieskum dokáže napomôcť tomu, aby nové regulácie v našom sektore boli zavádzané s ohľadom na reálne požiadavky a v časových horizontoch, ktoré sa dajú zvládať. A aby aj financie na podporu a rozvoj v módnom segmente v EÚ smerovali tam, kde je to potrebné, a nie len tam, kde sa to môže zdať logické.
Vašu účasť a čas si veľmi vážime!
Dotazník na vyplnenie nájdete tu: https://www.europeanfashionalliance.org
Znenie dotazníka v slovenskej verzii:
Európska módna aliancia – „Stav európskej módy“
1. Vitajte!
Pozývame vás, aby ste sa zúčastnili nášho prieskumu „Stav európskej módy“, ktorý je iniciatívou Európskej módnej aliancie (EFA). EFA je aliancia založená v roku 2022 a je novovytvorenou sieťou európskych módnych organizácií, propagačných inštitúcií, výskumných ústavov a klastrov, ktoré zastupujú a podporujú európske kreatívne a dizajnovo orientované módne podniky poháňané kolaboratívnym myslením a konaním a ktorých cieľom je posilniť prosperujúci európsky módny ekosystém. EFA je silnou úniou, ktorá obhajuje a urýchľuje prechod európskej módy k udržateľnejšej, inovatívnejšej, inkluzívnejšej a kreatívnejšej budúcnosti. Cieľom prieskumu je vyzbierať údaje od európskych módnych spoločností vrátane malých a stredných podnikov a mikropodnikov, keďže 88% európskych spoločností v textilnom a odevnom priemysle sú mikropodniky (menej ako 10 zamestnancov) a 11 % sú malé a stredné podniky. Našou hlavnou cieľovou skupinou sú európske módne značky a profesionáli v priemysle (návrhári, predajcovia, výrobcovia, poradcovia atď.). Odhadujeme, že vyplnenie 57 otázok bude trvať približne 20 minút. Zozbierané údaje budú spracované s cieľom zmapovať súčasný stav módneho priemyslu vo vzťahu k nadchádzajúcim požiadavkám európskej politiky udržateľnosti, inováciám a technológiám, ako aj vzdelávaniu a výskumu. Tieto údaje pomôžu Európskej módnej aliancii vyhodnotiť stav priemyslu a posilniť svoj prínos v oblasti politických odporúčaní a európskych programov. Vašu účasť v prieskume si veľmi vážime!
EURÓPSKA MÓDNA ALIANCIA
Európska módna aliancia – „Stav európskej módy“
2. 1. ČASŤ
* 2. Názov vašej organizácie (nepovinné)
Názov organizácie umožňuje, aby naša databáza mohla filtrovať viacero záznamov z jednej organizácie. Uisťujeme vás, že prieskum bude anonymný.
* 3. Ktorá z nasledujúcich možností popisuje vašu pracovnú pozíciu?
VSTUPNÁ PRACOVNÁ POZÍCIA (ENTRY LEVEL)
MLADŠÍ ČLEN TÍMU
RIADITEĽ
PROJEKTOV¯ MANAŽÉR (NAPR. VEDENIE TÍMU)
VEDENIE (VEDÚCI ODDELENIA, VP)
V¯KONN¯ RIADITEĽ (PREZIDENT, ÚROVEŇ C)
NA TÚTO OTÁZKU NECHCEM ODPOVEDAŤ
Iné (uveďte)
* 4. VAŠA ORGANIZÁCIA JE...
módna značka
módny návrhár
predajca módy
výrobca
členská organizácia
vzdelávacia inštitúcia
Iné (uveďte)
* 5. VAŠE HLAVNÉ AKTIVITY SÚ SMEROVANÉ
NA...
Haute Couture a couture
High-end fashion
Stredný trh
Masový trh
Hodnotový trh
Ready-to-wear
Športové oblečenie
Obuv
Doplnky
Iné (popíšte)
* 6. POČET ZAMESTNANCOV
(VYBERTE ZO ZOZNAMU)
menej ako10 zamestnancov
10-49 zamestnancov
50-100 zamestnancov
100-250 zamestnancov
viac ako 250 zamestnancov
viac ako 500 zamestnancov
viac ako 1000 zamestnancov
viac ako 10,000 zamestnancov
* 7. AKÝ JE VÁŠ ROČNÝ OBRAT?
(VYBERTE ZO ZOZNAMU)
1-50,000 EUR
51,000-150,000 EUR
151,000-250,000 EUR
251,000-1,000,000 EUR
1,000,001-5,000,000 EUR
5,000,001-15,000,000 EUR
15,000,001-50,000,000 EUR
50,000,001-150,000,000 EUR
viac ako 150,000,000 EUR
* 8. KRAJINA:
(VYBERTE ZO ZOZNAMU)
* 9. ROK ZALOŽENIA ORGANIZÁCIA:
(VYBERTE ZO ZOZNAMU)
* 10. Čo pre vás znamená európska móda? Vyberte si prosím tri možnosti, ktoré považujete za najdôležitejšie.
Štítok „Vyrobené v Európe“
Posilnenie postavenia mladých dizajnérov
Demokratizácia európskej módy pre všetkých
Viac investícií do zručností a remesiel
Plne transparentný priemysel
Priemysel založený na biodegradovateľných materiáloch
Inkluzívnejší módny priemysel (s osobitnou pozornosťou pre spotrebiteľov so špeciálnymi potrebami)
Rešpektovanie duševného vlastníctva
Založené na etickej a udržateľnej malosériovej výrobe
Priemysel založený na dopyte a nie (nadmernej) ponuke (model dodávateľského reťazca riadený dopytom)
Európska móda je prémiová móda
Líder v prelomovej móde
Iné (popíšte)
* 11. Aká je úroveň porozumenia udržateľných a obehových praktík vo vašej organizácii.
Veľmi nízka Priemerná Veľmi vysoká
* 12. Má vaša organizácia opatrenia alebo program zameraný na spoločenskú zodpovednosť?
(VYBERTE ZO ZOZNAMU)
Áno
Nie
* 13. Investuje vaša spoločnosť financie alebo ľudské zdroje do udržateľnosti? Ak áno, vyberte tri oblasti, do ktorých investujete najviac.
NIE
ÁNO, ZÍSKAVANIE INOVATÍVNYCH A ZODPOVEDNÝCH MATERIÁLOV
ÁNO, CERTIFIKÁCIE A ŠTÍTKY
ÁNO, PARTNERSTVO S DODÁVATEĽMI
ÁNO, KVALITA A TRVÁCNOSŤ V¯ROBKOV
ÁNO, BALENIE
ÁNO, KOMUNIKÁCIA V OBLASTI SPOLOČENSKEJ ZODPOVEDNOSTI
ÁNO, KOMUNIKÁCIA V OBLASTI STAROSTLIVOSTI A OPRÁV
ÁNO, RECYKLOVATEĽNOSŤ A KONIEC ŽIVOTNOSTI
ÁNO, INÉ (popíšte)
* 14. ZVEREJNILA VAŠA ORGANIZÁCIA SVOJE ZÁVÄZKY V OBLASTI UDRŽATEĽNOSTI?
V súčasnosti nemáme žiadne záväzky v oblasti udržateľnosti
Nie sme zatiaľ v štádiu, aby sme svoje záväzky zverejnili
Nie, chceme si svoje záväzky ponechať interne
Áno, prostredníctvom manifestu
Áno, prostredníctvom tlačovej správy
Áno, pravidelne zverejňujeme svoje záväzky v oblasti udržateľnosti
Áno, každoročne podávame správy o našich emisiách skleníkových plynov
* 15. Koľko ľudí vo vašej organizácii pracuje priamo s konceptom udržateľnosti?
(VYBERTE ZO ZOZNAMU)
0
1
2-5
6-10
11 a viac
* 16. Ste v súčasnosti dostatočne vybavení alebo máte nástroj, aby ste svoju organizáciu pripravili na prechod k udržateľnejšiemu podnikaniu?
Nie
Áno, nástroj na riadenie životného cyklu produktu
Áno, nástroj na vysledovateľnosť
Áno, nástroj na hodnotenie životného cyklu
Áno, konzultanta/externú podporu
Áno, iné (popíšte)
* 17. Zaviedla vaša organizácia programy recyklácie alebo opätovného použitia s cieľom znížiť množstvo odpadu vznikajúceho vo vašom hodnotovom reťazci?
Áno
Nie
Ak áno, popíšte prosím svoj spôsob spracovania odpadu.
* 18. Aké opatrenia vaša organizácia využíva na predĺženie životnosti výrobkov?
Áno Nie
Služba opätovného použitia
Opravárenská služba
Služba spätného odberu
Recyklácia textilu
Redizajn a upcyklácia
Biologicky rozložiteľný organický textil
Žiadne
* 19. Ako spravujete nepredaný tovar?
Upcyklácia
Výpredaj
Likvidácia
Recyklácia
Opätovný predaj
Nič z uvedeného
Iné (popíšte)
* 20. V prípade, že ho ešte nemáte, plánujete vytvorenie programu na správu nepredaného tovaru v nasledujúcich dvoch rokoch?
Upcyklácia
Výpredaj
Likvidácia
Recyklácia
Opätovný predaj
Nič z uvedeného
Iné (popíšte)
* 21. Čo považujete za najväčšie výzvy pre vašu organizáciu v súvislosti s udržateľnosťou?
Očakávania spotrebiteľov: z hľadiska nákladov: pomer cena a kvalita
Očakávania spotrebiteľov: neustály vývoj a formovanie nákupného zážitku, vysoká volatilita dopytu, dostupnosť produktov (minimálna chybovosť z hľadiska objemu a sortimentu)
Očakávania spotrebiteľov: vysoká miera impulzívneho nakupovania, nízka predvídateľnosť
Získavanie zdrojov: spotrebitelia začínajú požadovať transparentnosť v dodávateľských reťazcoch
Získavanie zdrojov: spotrebitelia začínajú požadovať výrobky s menším dopadom
Klimatické zmeny: predstavujú reálne dlhodobé riziká pre existujúce obchodné modely (napr.: narušenie dodávateľského reťazca, extrémne výkyvy počasia, rastúce náklady na energiu)
Životné podmienky zvierat: charitatívnym a mimovládnym organizáciám sa podarilo zviditeľniť ich obavy a odhaliť spoločnosti, ktoré sa touto problematikou nezaoberajú
Kultúrne a sociálne: spotrebitelia začínajú požadovať etickejšie a transparentnejšie dodávateľské reťazce, najmä pokiaľ ide o pôvod výrobkov a pracovné podmienky
Transparentnosť: chýbajúce technologické kapacity na zabezpečenie transparentnosti Vproduktov, finančné kapacity, nedostatok zručností a zamestnancov, zložitosť parametrov transparentnosti
Globálne riziká: vojny, zemetrasenia, hospodárska kríza, zdravotná kríza, teroristické útoky, atď.
Iné (popíšte)
* 22. Aké sú najdôležitejšie aspekty sociálnej udržateľnosti, ktorými sa zaoberá vaša organizácia?
Podpísali sme Medzinárodnú dohodu
Mzdy na úrovni životného minima
Nákupné praktiky (ovplyvňujúce pracovné podmienky a istotu zamestnania)
Sloboda združovania
Nútená práca a otroctvo
Zdravotné a bezpečnostné normy
Zachovanie remesiel a zručností
Žiadne
* 23. Meriate vplyv vašej organizácie na sociálnu udržateľnosť?
Áno
Nie
* 24. Do akej miery ste oboznámení s európskymi nariadeniami?
Vôbec Minimálne Stredne Veľmi Úplne
Smernica o podávaní správ o trvalej udržateľnosti podniku
Daňový poriadok EÚ
Ekologické tvrdenia
Náležitá starostlivosť v oblasti trvalej udržateľnosti podniku
Nútená práca
* 25. Ktoré nariadenia sú pre vašu organizáciu najdôležitejšie?
Veľmi dôležité Dôležité Nie je dôležité
Smernica o podávaní správ o trvalej udržateľnosti podniku
Daňový poriadok EÚ
Ekologické tvrdenia
Náležitá starostlivosť v oblasti trvalej udržateľnosti podniku
Nútená práca
* 26. Ako dobre ste oboznámení s pripravovaným nariedením EÚ?
Environmentálna veda a výskum znečistenia (ESPR)
Digitálny pas výrobkov (súčasť ESPR)
* 27. Veríte v európsku certifikáciu štandardov?
Áno Nie
Zloženie materiálov
Zníženie množstva odpadu alebo jeho likvidácia
Digitálny pas
Znovu použitie
Iné
* 28. Aké sú vaše hlavné obavy v súvislosti s pripravovaným nariadením ESPR pre módne a textilné výrobky?
Trvácnosť
Znovu-použiteľnosť
Recyklovanie
Opraviteľnosť
Vlákno na vlákno
Zákaz zničenia nepredaných alebo vrátených výrobkov
Mikroplasty
* 29. Čo je pre vašu organizáciu najdôležitejším aspektom DPP (Digitálny pas výrobkov)?
Transparentnosť výrobného procesu a recyklovateľnosť
Štandardizované parametre
Zodpovednosť za nedodržiavanie predpisov
Marketingová hodnota a komerčné využitie
Iné (popíšte)
Žiadne z uvedených
* 30. Aké sú vaše najväčšie obavy v súvislosti s Digitálnym pasom výrobkov?
Zhromažďovanie údajov
Dôvernosť informácií
Technológia
Nekonečné regulácie
Iné (prosím popíšte)
Žiadne z uvedených
* 31. Aké sú podľa vás hlavné výzvy, ktorým čelia malé a stredné módne podniky v súvislosti s prechodom na udržateľnejšie a obehové modely?
(popíšte)
* 32. Využívate nejaké inovatívne riešenia na vysledovateľnosť vašich výrobkov?
Áno
Nie
* 33. Používate v súčasnosti niektoré inovatívne materiály?
Náhrady kože: Mylo, Jablkovú kožu, listovú kožu,
Vegeu – vínovú kožu, Hubovú kožu, Piňatex,
Kaktusovú kožu, Mangovú kožu, Biofabrikovanú kožu
Vlákna: žihľavové vlákno, pomarančové vlákno, banánové vlákno, celulózové vlákno (Spinnova)
Recyklované textílie: cirkulóza, Nu-cycl, recyklovaný polyester, Econyl
Tkaniny na biologickej báze: Kintra (biodegradovateľný polyester), Clarus (prírodné vlákna so zvýšenou odolnosťou vďaka patentovanej technológii),
Parblex (bioplastový materiál vyrobený zo zemiakového odpadu),
tkaniny vyrobené z rias, lotosová tkanina, Woocoa
(vegánska vlna vyrobená z kokosu a konope),
AlgiKnit (výrobca ekologických obnoviteľných priadzí pre obehové hospodárstvo)
Uhlíkovo-negatívne materiály (aircarbon, lanzatech)
Polysyntetické materiály: Lyocell, Cupro, modal
Iné (popíšte)
Žiadne z uvedených
* 34. Máte komunikačnú stratégiu, ktorá prispieva k pozitívnej zmene povedomia a správania zákazníkov v oblasti módy?
Áno, máme robustnú stratégiu spojenú so zelenou politikou
Áno, máme stratégiu, ale naše priority sú nejasné
Nie, nemáme stratégiu, ale pracujeme na nej
Nie, nevidíme potrebu mať stratégiu
* 35. V ktorej oblasti vidíte v posledných rokoch zmenu správania zákazníkov?
Rodovo variabilná móda
Udržateľnosť
Nákupné skúsenosti: v kamennej predajni vs. online
Citlivejší na cenu
Online vyhľadávanie produktov
Vyššia spotreba tovaru z druhej ruky
Požičiavanie
Iné (prosím popíšte)
Žiadne z uvedených
* 36. Mala táto zmena vplyv na činnosť vašej organizácie?
Áno
Nie
* 37. Čo možno urobiť na medzinárodnej úrovni, aby sme podnietili informovanejšie rozhodnutia a konanie spotrebiteľov ?
(popíšte)
* 38. Ako vnímate celkový image módneho priemyslu z pohľadu vašej organizácie?
Veľmi dobre- módny priemysel je docenený tvorcami politík, priemyslom aj zákazníkmi
Dobre- módny priemysel je na dobrej ceste, ale musí sa pre tvorcov politík, priemysel a zákazníkov stať hodnotnejším
Skôr negatívne- módny priemysel nie je dostatočne docenený jednou alebo viacerými z týchto skupín (tvorcovia politík, zákazníci, priemysel)
Negatívne- módny priemysel má z viacerých dôvodov zlú reputáciu
Neutrálne
* 39. Ak ste v predchádzajúcej otázke vybrali jednu z negatívnych možností, čo je dôvodom vášho negatívneho vnímania?
(popíšte)
* 40. Čo by podľa vás mohlo priemyslu pomôcť zmeniť toto vnímanie na medzinárodnej úrovni?
(popíšte)
* 41. Pomohlo by označenie „Vyrobené v Európe“ znížiť uhlíkovú stopu módneho priemyslu v Európe?
Áno
Nie
* 42. Aká je vedomostná úroveň a porozumenie najnovších technologických inovácií vo vašej organizácii?
0-100 (100 je najvyššia úroveň)
* 43. Sú technológie/inovácie kľúčovým faktorom vo vašom obchodnom modely?
Áno
Nie
* 44. Čo je pre vás kľúčovým faktorom pretestovanie /implementáciu /investovanie do nových technológií?
Efektivita
Rýchlosť
Priekopnícky image
Zníženie nákladov
Udržateľnosť
Iné (popíšte)
Žiadne z uvedených
* 45. Aká technologická inovácia je alebo bola kľúčovým akcelerátorom pre vašu organizáciu?
(popíšte)
* 46. O ktorej technológii by ste chceli vedieť viac alebo zvažujete jej testovanie a implementáciu?
(popíšte)
* 47. Využíva vaša organizácia umelú inteligenciu alebo automatizované učenie pri navrhovaní procesov alebo práci s klientami?
Áno
Nie
* 48. Poznáte technológie Blockchain, Web3, NFT a Metaverse?
Áno
Nie
* 49. Chceli by ste sa o Blockchain, Web3, NFT a Metaverse dozvedieť viac?
Áno
Nie
* 50. Využíva vaša organizácia metaverse?
Áno
Nie
* 51. Ak je pre vás táto téme relevantná, aké možnosti by vašej organizácii mohli priniesť Web3/Digitálna móda a ktoré by ste mali záujem implementovať?
(popíšte)
* 52. Existuje v Európe dostatočný prístup k výrobe v oblasti módy a ochrane príslušných remeselných zručností?
Áno
Nie
* 53. Chýbajú vašej organizácii konkrétne zručnosti, ktoré by ste mohli nadobudnúť pomocou školiacich programov?
Nie, pretože (popíšte)
Áno. Aké to sú? (popíšte)
* 54. Poskytujete v súčasnosti v rámci svojej organizácie školenia pre svojich zamestnancov v nasledujúcich oblastiach?
Udržateľné postupy
Inovácie
Zelená politika a legislatíva
Rozmanitosť a inklúzia
Blahobyt
Zvyšovanie a prehlbovanie kvalifikácie
Digitálna stratégia
Image a komunikácia
Iné (popíšte)
Žiadne z uvedených
* 55. Uveďte tri zručnosti alebo znalostné atribúty, v ktorých by ste chceli, aby sa vaši budúci zamestnanci zaškolili?
1.
2.
3.
* 56. Spolupracovali ste niekedy na vývoji výrobkov alebo služieb so vzdelávacími alebo výskumnými ústavmi?
Áno
Nie
* 57. Máte v pláne alebo chceli by ste pri svojom obchodnom rozvoji spolupracovať so vzdelávacími alebo výskumnými ústavmi?
Áno
Nie
4. ZÁVEREČNÁ OTÁZKA
58. Aké sú vaše očakávania od organizácie ako European Fashion Alliance v súvislosti s činnosťou a tvorbou politiky?