Mapovanie

Slovak Fashion Council aj tento rok prináša unikátny zoznam prezentačných a predajných miest so slovenskou a lokálnou módou a dizajnom.

Slovak Fashion Council, ktorý už viac ako 10 rokov rozvíja slovenský módny ekosystém, venuje svoju činnosť aj mapovaniu slovenskej módy. Fyzickým formátom tejto aktivity je Módna Mapa. Tá bola od roku 2017 vydávaná v papierovej forme, tento rok už bude prístupná aj online.

„Online verzia módnej mapy otvára možnosti priebežného dopĺňania, aktualizácie a rozširovania adresára. Papierová verzia je zameraná na Bratislavu a jej okolie, pričom webový katalóg bude obsahovať aj značky a predajné či prezentačné miesta z celého Slovenska. Webová mapa sa bude venovať téme udržateľnosti a užívateľ bude mať aj infomáciu o tom, či uvedená  značka je alebo nie je udržateľná,“ vysvetľuje na úvod Zuzana Bobiková, riaditeľka SFC.  

Ako nám Zuzana prezradila, tejto téme sa bude Slovak Fashion Council venovať dlhodobo, nakoľko je alarmujúco aktuálna. „Klimatická kríza so sebou nesie informácie aj o negatívnom vplyve odevného priemyslu na mnohé oblasti životného prostredia. Predpovedajúce trendy ukazujú rastúci záujem spotrebiteľov o udržateľnosť. Nasvedčujú tomu aj mnohé prieskumy od spoločností ako McKinsey, Deloitte, Vogue Business, Fashion Revolution alebo Gfk.“

Úlohou tvorcov, výrobcov, predajcov, ale aj spotrebiteľov je aplikovať tieto poznatky vo svojom živote. „To už môže byť niekedy časovo náročné, nakoľko celý spotrebiteľský systém na to nie je stavaný a jeho cieľom je zvyšovanie spotreby. Kto si ale uvedomí svoj individuálny dopad, tak zistí, že je už množstvo alternatív, ako svojim nákupom podporiť udržateľnosť a ozdravenie celého módneho systému. Fashion Map.sk má byť jedným z nástrojov, ako sa k infomáciam dostať v našom prostredí,“ hovorí Zuzana Bobiková.

Na otázku, podľa akých kritérií bude hodnotené či je značka udržateľná alebo nie, Zuzana Bobiková odpovedá: „Slovak Fashion Council zostavil dotazník s 13 otázkami, kde sa zohľadňuje celá škála atribútov udržateľnosti v módnom systéme. Nálepku udržateľnosti vo Fashion Map získa značka, ktorá pokryje aspoň 50% týchto kritérií.  Treba si uvedomiť, že nie je žiadnou oficiálnou autoritou presne stanovené, čo to udržateľná značka je. Dôležité je oceniť postupné kroky, snahu a cieľavedomosť dizajnérov a tvorcov v módnom segmente smerom k udržateľnosti.“

Na módnej mape sa objavila aj Slovenská značka Metarials, ktorá tvorí digitálnu módu. Digitálna móda je aktuálnym trendom v súčasnom online prostredí, ktoré sa stalo prirodzenou súčasťou našich životov. Digitalizácia je skvelou náhradou mnohých výrobných procesov a už dnes môžeme vnímať jej pozitívny dopad na životné prostredie. „Tento celosvetový trend aktívne do svojich stratégií aplikujú značky ako Gucci, Balenciaga či Nike a sme nadšení, že aj u nás môžeme predstaviť tvorcu digitálnej módy. S Katkou Mydliarovou, ktorá stojí za značkou Matarials, pripravujeme do budúcna zaujímavé projekty. Je možné, že digitálne kolekcie budú prirodzenou súčasťou novej kolekcie každej značky alebo vzniknú práve také, ktoré sa uchytia len vo virtuálnom svete. Nechajme sa prekvapiť, veď to je to vzrušujúce na móde!“

Mapping sa zameriava na autentický dizajn a kreativitu, pretože všetci, ktorí za lokálnym módnym biznisom stoja, podieľajú sa na vytváraní dôležitého obrazu mesta a krajiny. Umožňujú tiež udržateľnosť lokálnych ekonomík, podporujú domáci aj zahraničný turizmus a v neposlednom rade vytvárajú vzťah k mestu a krajine. Úlohou mapy je preto zviditeľňovať lokálne dizajn shopy a pomôcť im s návštevnosťou v kamenných obchodoch aj v e-shopoch.

Spotrebiteľom zase mapa pomáha objaviť dizajnérske ateliéry a showroomy, kvalitné obchody a e-shopy so slovenskou a lokálnou módou, dizajnom, šperkom a doplnkami. Prináša prehľad o aktuálnom dianí a o aktivitách spojených s lokálnou módou a dizajnom online. Mapa je tak určená všetkým, ktorým nie je ľahostajný dopad módneho priemyslu na životné prostredie, hľadajú autentickú inšpiráciu a svojim nákupom chcú podporiť lokálnu scénu a ekonomiku.