Modely bez genderovej príslušnosti aj roztancované siluety. Akú módu ukázali slovenské talenty na London Fashion Week?

Londýn, 21. februára 2022: Dizajnérky Petra Famlerová a Sofia Tureková prezentovali svoje kolekcie na Londýnskom týždni módy. S podporou Slovak Fashion Council a módnej platformy Fashion Scout sa v Londýne predstavili aj etablované slovenské značky. Svetovú premiéru mal aj nový fashion film The Future Is Who We Are v réžii Vladimíry Hradeckej.

V priestoroch concept storu Lone Design Club, priamo v Covent Garden, populárnej londýnskej nákupnej štvrti, za sprievodu sláčikového kvarteta predstavila svoju kolekciu (p)Laced Sofia Tureková, absolventka londýnskej akadémie módy Central Saint Martins. Jej tvorba je poháňaná širokým výskumom od kritickej teórie až po historické zdroje remeselnej zručnosti a vplyvu súčasného umenia. Sofia skúma jedinečný pojem luxusu prostredníctvom hybridnej kombinácie experimentálneho sochárskeho prístupu, inovatívneho 3D závesu a nového naratívneho dizajnu. Jej typické bohato modelované siluety v súčasných farbách             a materiáloch, kladú silný dôraz na konštrukciu a výrobu. Inšpiráciu           pre najnovšiu kolekciu čerpá v ľudovej tvorbe, remeselnej technike paličkovania a z vlastnej skúsenosti bývalej folklórnej tanečnice. O tom, čo pre ňu znamená účasť na podujatí LFW hovorí: “Bola to vynikajúca skúsenosť a už sa teším na ďalší fashion week. Chcem, aby moje modely boli viac ako kúskom látky oblečeným na tele. Moje modely rozprávajú príbeh.“

Značka Famale dizajnérky Petry Famlerovej je vlastne odkazom, ktorý Petra vysiela svetu. Prostredníctvom svojej práce hľadá odpovede             na rôzne problémy v našom svetovom systéme, či už ide o sociálne, politické alebo environmentálne otázky. Jej oblečenie odzrkadľuje hodnoty a osobnosť nositeľa, komunikuje prostredníctvom potlačí              a úpletov so silným vizuálnym posolstvom.  Najnovšia kolekcia s názvom Fashion Weak bola inšpirovaná nezbedníkmi a outsidermi, ktorí nezapadajú do systému a idú proti „norme“. „Kolekcia predstavuje moju osobnú skúsenosť vo svete módy, ako zakladateľky značky. Oblečenie         je mojou vizuálnou reinterpretáciou toho, čo vidím okolo seba, v uliciach Bratislavy,“ opisuje Petra. Jej značka je určená tým, ktorí chcú svojim dresscodom vytvárať povedomý a atraktívny statement. Slovná hračka „fashion weak“ je výzvou, aby sme prehodnotili svoje vnímanie módy.

Slovak Fashion Council spája veľkolepé príbehy s výnimočnou prezentáciou. Do Londýna priniesol okrem slovenskej módy aj fashion film režisérky Vladimíry Hradeckej s názvom The Future Is Who We Are, ktorý mal na podujatí svoju svetovú premiéru.

 

“Filmy a videá sú výborným digitálnym nástrojom na komunikovanie celospoločenských tém. Formou príbehov a silnou atmosférou dokážu        v publiku zanechať silnú emóciu, otvárať dôležité spoločenské otázky, na ktoré hľadáme odpoveď. Film The Future Is Who We Are poukazuje na tému duševného zdravia súvisiaceho s konkrétnymi globálnymi trendmi alebo problémami, ktoré môžu vyvolať stres. Hlavnými aktérmi sú dizajnéri, ktorí dôležité témy otvárajú a prostredníctvom svojej tvorby nehľadajú len odpoveda, ale aj riešenia,” predstavuje ideu filmu Zuzana Bobiková, riaditeľka Slovak Fashion Council.

Text: Andrea Gregorová a Barbara Jagušák 

Fotky: Jarka Črepová

 

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Ďakujeme!